Nagrywanie rozmów telefonicznych. Aspekty techniczne, prawne i etyczne.

Nagrywanie rozmów telefonicznych. Aspekty techniczne, prawne i etyczne., 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Niektórzy z nas od pewnego czasu zapewne już wiedzą, że w placówkach medycznych, które udzielają pomocy nocą, w weekendy oraz święta prowadzony jest ciągły zapis rozmów telefonicznych. Obowiązek taki wprowadziło rozporządzenie ministra zdrowia z 24 września oraz zarządzenie prezesa NFZ z listopada 2013 roku. Zgodnie z przepisami, które weszły w życie od stycznia 2014 r., każda z placówek posiadających kontrakt w zakresie udzielania pomocy medycznej w porach nocnych oraz święta, musi posiadać rejestrator rozmów telefonicznych i zapewnić ciągłą archiwizację nagrań. Co natomiast z innymi przypadkami nagrywania rozmów z którymi mamy do czynienia na co dzień ? Czy są one legalne, i czy tego typu urządzenia możemy bezkarnie instalować w każdym miejscu ? Jakiego typu są to urządzenia ? Na jakiej zasadzie działają ? Chcielibyśmy ten temat poruszyć przy okazji wprowadzenia do naszej oferty ww. rejestratorów rozmów telefonicznych.

Zasada działania

Większość dostępnych na rynku urządzeń rejestrujących rozmowy telefoniczne wykorzystuje jedną z trzech technicznych możliwości rejestracji nagrań, które na przykładzie kilku urządzeń omówimy poniżej:

fontel_l1usb

Najprostszy rejestrator rozmów z 1 linii analogowej PSTN/POTS

Telefonia analogowa – W przypadku analogowych systemów rejestracji rozmów i najprostszych urządzeń jak. np. FonTel L1USB typowy system składa się z jednego lub kilku modułów podłączonych równolegle do linii telefonicznej (PSTN/POTS) oraz programu rejestrującego rozmowy zainstalowanego na komputerze PC, lub na autonomicznej wersji rejestratora nagrań wyposażonej we własny dysk. Taka konfiguracja wymaga minimalnej ingerencji w istniejącą infrastrukturę telefoniczną – wystarczy podłączyć rejestrator do wolnego gniazdka telefonicznego, równolegle z telefonem, np. poprzez rozdzielacz. Dla użytkownika jest to o tyle wygodne, że rejestrator może być usytuowany w dowolnym miejscu, bez konieczności instalowania go w pobliżu telefonu np. w miejscu które nie jest ogólnodostępne.

W przypadku telefonii cyfrowej VOIP urządzenia rejestrujące korzystają z dwóch możliwości:
– Monitorują interfejs sieciowy telefonu VOIP przy wykorzystaniu funkcjonalności niektórych przełączników (switchy) z funkcją kopiowania portów (port mirroring). Do jednego z nich podłączony jest odpowiednio skonfiguroway router lub karta centralki telefonicznej PBX, do drugiego urządzenie rejestrujące.
– Oferują dla podsłuchiwanych urządzeń VoIP proxy – serwer pośredniczący w komunikacji. Ten sposób wymaga odpowiedniej konfiguracji aparatów VoIP umożliwiającej realizację połączeń za pośrednictwem proxy.

Kwestie prawne dotyczące nagrywania rozmów

Jawna i nieograniczona rejestracja rozmów telefonicznych jest zgodna z prawem i zasadami etyki, wtedy i tylko wtedy gdy jej uczestnicy wyrażają na nią zgodę. Co natomiast z dyskretnym podsłuchiwaniem i nagrywaniem rozmów bez uzyskania zgody którejś ze stron ? Jest ono możliwe, ale tylko gdy nagrywa osoba, dla której dana rozmowa jest przeznaczona. Osoba taka nie zawsze musi być bezpośrednim uczestnikiem rozmowy. Przykładem jest pracodawca, który ma prawo, także moralne, nagrywać i odsłuchiwać rozmowy służbowe prowadzone przez jego pracowników (reprezentantów).

Bardzo istotna jest również wiedza o tym, że podsłuchiwanie i nagrywanie rozmów telefonicznych przez osoby nieuprawnione jest przestępstwem z art. 267 kodeksu karnego. Przykładem takiego nieuprawnionego podsłuchiwania może być również przypadek pracodawcy. Pracodawca który bez informowania o tym rejestruje rozmowę prywatną pracownika poprzez podłączenie się do linii telefonicznej i nagrywanie rozmowy narusza aż dwie odrębne sfery prywatności – prywatność pracownika oraz jego rozmówcy bądź rozmówców, którzy również nie zdają sobie sprawy z naruszenia tajemnicy komunikowania się.

Jedno jest pewne, cena urządzeń nie jest wysoka, ale na pewno przed ich wdrożeniem należy to dokładnie przemyśleć. Wspomniane rozwiązania od stycznia 2014 stanowią regularne rozszerzenie naszej oferty.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]

O redaktor

Od 2008 współtwórca WeberSystems, firmy której początki sięgają sierpnia roku 2007 kiedy to powstały plany jej utworzenia, oraz powstawała nasza pierwsza testowa wersja witryny internetowej. W tym roku powstała również nasza nazwa handlowa "WeberSystems".

Ten wpis został opublikowany w kategorii Telekomunikacja i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.