Biometria głosowa w Polsce wdrożona! Czy aby na pewno wiemy co to dla nas może oznaczać ?

Biometria głosowa w Polsce wdrożona! Czy aby na pewno wiemy co to dla nas może oznaczać ?, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Już jakiś czas temu amerykańscy naukowcy z Columbia University i University of Southern California opracowali systemem, który może wykryć czy ktoś kłamie, jak również wtedy, gdy jesteś zły. Głównym założeniem systemu było szukanie zmian w postaci głośności, pauz i innych sygnałów werbalnych, które wskazują na np. na nieuczciwość przy pracy lub stan nietrzeźwości.

A co gdyby ta technologia trafiła do call center, aby lepiej przygotować rozmówcę z drugiej strony do radzenia sobie z emocjami dzwoniącego lub określić, czy ktoś jest szczery ?

Oczywiście można też ją stosować do mniej kontrowersyjnych celów a mianowicie do weryfikacji rozmówcy. To już nie fikcja, ponieważ w Polsce została „po raz pierwszy” – głośno i oficjalnie wdrożona biometria głosowa. Rozwiązania firmy Nuance wdrożył operator telefoni komórkowej T-Mobile. Jako główny argument tego wdrożenia podano bezpieczeństwo, wygodę i oszczędność kosztów operacyjnych. Oczywistym jest to że dla firmy takie wdrożenie przekłada się na znaczące obniżenie kosztów prowadzenia Call Center. Nie jesteśmy oczywiście jedynym krajem w którym wdrożono biometrię głosową – Turkcell w Turcji wdrożył podobne rozwiązanie dla klientów indywidualnych i biznesowych, osiągając w krótkim czasie zainteresowanie ponad 2 milionów użytkowników.

Na świecie z powodzeniem z podobnych technologii korzystają banki, dostawcy usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, policja i agendy rządowe.

Biometria głosowa jest jedną z najłatwiejszych w masowych zastosowaniach metod identyfikacji i uwierzytelniania użytkowników na odległość. Jednak naszym zdaniem jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych – bardziej niż klasyczna biometria oparta o linie papilarne czy układ naczyń krwionośnych. Ilu z nas chciałoby aby dzwoniący do nas konsultant z banku czy od operatora wiedział czy kłamiemy, wiedział czy denerwujemy się ? Przecież takie informacje również dostarcza nasz głos. Oczywiście są też pozytywne aspekty biometrii głosowej jednak kwestią sporną jest to, kto z nas wyrazi zgodę na taką analizę naszego głosu, oraz w jaki sposób zostanie ustalony zakres w którym będzie wolno go analizować.

Wciąż brakuje przepisów regulujących stosowanie biometrii głosowej oraz ochrony prawa do prywatności. Wciąż trwają badania nad tym, jak bardzo technologie biometryczne mogą wpływać na prywatność użytkowników. I tak długo jak długo będą trwały będziemy aktywnie lub nie uczestniczyć w tym bardzo istotnym pod względem naszej prywatności poligonie doświadczalnym.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]

O redaktor

Od 2008 współtwórca WeberSystems, firmy której początki sięgają sierpnia roku 2007 kiedy to powstały plany jej utworzenia, oraz powstawała nasza pierwsza testowa wersja witryny internetowej. W tym roku powstała również nasza nazwa handlowa "WeberSystems".

Ten wpis został opublikowany w kategorii Biometria, Biometryczna kontrola dostępu, Kontrola dostępu, Systemy biometryczne i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.